Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja (30 op)

Kuvaus
Aika13.03. – 06.11.2019

1. lähijakso: 13.–14.3.2019
2. lähijakso: 10.–11.4.2019
3. lähijakso 21.–22.5.2019
4. lähijakso: 20.–21.8.2019
5. lähijakso: 1.–2.10.2019
6. lähijakso: 5.–6.11.2019

Päivittäinen työskentelyaika klo 9-16.

PaikkaTurku
KohderyhmäKoulutus soveltuu henkilöille, jotka työskentelevät tällä hetkellä tai joilla on työkokemusta erityislasten, -nuorten ja -aikuisten parissa. Koulutus soveltuu hyvin mm. opettajille, erityisopettajille, eri alojen terapeuteille, sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville hoitajille ja ohjaajille, mielenterveys- ja päihdetyöntekijöille sekä muille opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille.

Koulutuksen saaneet voivat toimia neuropsykiatrisina valmentajina joko yksityisesti tai omassa työtehtävässään sekä alan asiantuntijoina ja tukena työyhteisössään. Koulutus täyttää Neuropsykiatriset valmentajat ry:n asettamat neuropsykiatrisen valmentajakoulutuksen laatukriteerit.

Tavoite
  • antaa monipuolista tietoa ja käytännön keinoja ja työkaluja pulmatilanteisiin työskenneltäessä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa.
  • perehtyä neuropsykiatrisessa valmennuksessa käytettäviin menetelmiin, joiden avulla asiakas oppii käyttämään omia voimavarojaan ja suuntaamaan toimintansa hyvään tulevaisuuteen.
  • Tavoitteena on saada työntekijän omaan arkiseen työhön uusia myönteisiä, konkreettisia käytännön työkaluja, joiden avulla voidaan ohjata ja opastaa erityistä tukea tarvitseva henkilö uuden myönteisen elämänpolun rakentamiseen. Neuropsykiatrinen valmentaja toimii myös tukijana asiakkaan tukiverkostoissa.
Opintopisteet30 op
SisältöKoulutuksen keskeiset sisältöalueet:

  • Neuropsykiatriset oireyhtymät ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
  • Diagnosointi, hoito, kuntoutus ja lääkitys sekä uusinta tutkimustietoa neuropsykiatrisista sairauksista
  • Toiminnanohjauksen taitojen merkitys koulu- ja työelämässä, perheessä sekä yhteiskunnassa
  • Neuropsykiatrisen kuntoutuksen polut
  • Ratkaisukeskeisen toimintatavan perusteet
  • Positiivisen psykologian perusteet
  • Arvostavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Syventävä tietous autismikirjon häiriöistä
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksen menetelmiä ja harjoituksia
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteet
  • Neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen työyhteisössä tai itsenäisenä yrittäjänä
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen asema ja tilanne Suomessa

Neuropsykiatrisen valmentajan tehtävänä on toimia valmentajana henkilöille, joilla on toiminnanohjauksen vaikeuksia ja/tai neuropsykiatrinen oireyhtymä, esim. ADHD/ADD tai Aspergerin oireyhtymä. Valmennusta voidaan käyttää myös mielenterveyskuntoutujien ja päihdekuntoutujien sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavien lasten, nuorten ja aikuisten ohjaamisessa. Neuropsykiatrisen valmennuksen tavoitteena on tukea eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden arjen- ja elämänhallinnan taitojen sekä uusien myönteisten
toimintatapojen kehittymistä ja samalla myönteisen elämänpolun rakentumista.

Neuropsykiatrista valmennusta voidaan toteuttaa onnistuneesti ratkaisukeskeisin menetelmin. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa antaa valmentajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun.

Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät
auttavat myös työntekijää löytämään työniloa omaan työhönsä.

KouluttajatKoulutuksen johtaja psykiatrian erikoissairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen
valmentaja, työnohjaaja, ADHD -asiantuntija Kirsi Saukkola.Pääkouluttaja: KM, laaja-alainen erityisopettaja, erityisohjauksen asiantuntija, neuropsykiatrinen valmentaja Suvi Lehto.Vierailevat asiantuntijat

  • Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anita Puustjärvi (neuropsykiatria)
  • Vastaava ohjaaja, sh AMK, sosionomi AMK, neuropsykiatrinen valmentaja, Niko Wass sekä yksikön johtaja, sosionomi AMK, fysioterapeutti AMK, neuropsykiatrinen valmentaja Samuli Juutilainen (nepsy-valmennus lastensuojelussa ja päihdekuntoutuksessa)
  • Perhetyöntekijä, sosionomi AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen perhevalmentaja Jenni Turkia sekä perhetyöntekijä, sairaanhoitaja, neuropsykiatrinen coach, ratkaisukeskeinen perhevalmentaja Mila Huoman (autismikirjon häiriöt)
  • KM, luokanopettaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, neuropsykiatrinen valmentaja, tohtorikoulutettava Anne-Mari Kuusimäki (positiivinen psykologia)
  • ADD – aikuinen Aleksi Lehtinen (kokemusasiantuntija) + avustaja

Koulutuksesta sanottua:
– “Ammattitaitoiset ja mukaansatempaavat kouluttajat”
– “Sain todella monipuolista tietoa ja taitoa työhöni”
– “Monipuolinen paketti – käytännön harjoittelua ja tietoa hyvässä suhteessa”

SuoritustapaKoulutuksen rakenne ja toteutus
Lähiopetuspäiviä on yhteensä 12 päivää, jotka toteutetaan 2 päivän jaksoissa n. 1–2 kuukauden välein. Koulutus vastaa laajuudeltaan 30 op. Koulutuksen kokonaiskesto n. 8 kk.Lähiopiskelu sisältää:

  • pääkouluttajan asiantuntija-alustukset; neuropsykiatrisiin oireisiin liittyvää ajankohtaista tietoa sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennustyöskentelyn periaatteita
  • vierailevien asiantuntijoiden luennot
  • valmennusharjoittelu
  • workshop-tyyppinen työskentely
  • ratkaisu- ja voimavarakeskeinen asiakastapaus-työnohjaus joka lähijaksolla

Itsenäinen opiskelu etäjaksoilla sisältää:

  • omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS)
  • henkilökohtaiset välitehtävät liittyen lähiopiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
  • perehtyminen alan kirjallisuuteen, 6 – 7 kpl pakollisia kirjoja, kirjojen ennakkolukeminen ja referointi ennen vastaavaa lähipäivää
  • vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 5-6 kertaa = 12 h
  • vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
  • oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät)
  • valmennuspäiväkirja
  • kirjareflektio kahdesta kirjasta
  • valmennusasiakkaan prosessikuvaus (päättötyö)

Koulutuksessa käytetään sähköpostityöskentelyä mm. yksilövälitehtävien palauttamisessa ja palautteenannossa, vertaisryhmien työskentelyssä ja vertaistapaamisten muistioiden palauttamisessa, henkilökohtaisessa ja ryhmäkohtaisessa yhteydenpidossa sekä ajankohtaisessa tiedottamisessa.

Lisätietojakoulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai puh. 02-278 1811
Hinta2720 €
Hinta sisältää laajan kurssimateriaalin, Näe sydämellä – Luo arvostava yhteys lapseen -kirjan sekä kahvituksen.Huom.Mikäli haluat maksaa kurssimaksun kolmessa erässä, valitse ilmoittautumislomakkeella maksutavaksi lasku ja kirjoita lisätietoja-kenttään maksu kolmessa erässä.
Ilmoittautumiset27.02.2019 mennessä
Kirjoittaja

admin

Jätä kommentti

Sähköpostiasia ei julkaista, merkityt kentät ovat pakollisia