Valoa Näkyvissä Blogi

RAPEVA® – Ratkaisukeskeinen perhevalmentaja -koulutus 

RAPEVA® – Ratkaisukeskeinen perhevalmentaja -koulutus

Aika
15.1.2019 – 12.6.2019

Hinta
1850.00 €

Uusi kurssi!Ilmoittautuminen

Kurssitiedot

Oppiaine
Kasvatus-, opetus- ja ohjaustyö
Paikka
Vaasa
Viimeinen ilmoittautuminen
3.1.2019
Luennoitsija
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen työnohjaaja ja neuropsykiatrinen valmentaja Tarja Seppälä
Sisältö

Perhevalmentaja toimii valmentajana perheiden parissa, joilla on haasteita toiminnanohjauksen taitojen kanssa ja / tai perheenjäsenillä on neuropsykiatrisia haasteita. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa antaa valmentajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun. Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen.

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on antaa monipuolista tietoa ja käytännön keinoja työskenneltäessä perheiden kanssa, joissa on erityislapsia, -nuoria tai -aikuisia ja ohjata perhettä löytämään omat vahvuutensa ja taitonsa ja miten ottaa nämä taidot perheen käyttöön. Koulutuksessa työstetään ja ohjataan perheen sisäistä vuorovaikutusta sekä perhevalmennuksen prosessia. Oman asiantuntijuuden ja valmentajaminän kehittämistä, sekä hiljaisen tiedon jakamista harjoitetaan tiiviisti koko koulutuksen ajan.

Tavoitteena on myös syventää opiskelijalla jo olemassa olevaa tietoa ja taitoa ratkaisukeskeisyydestä ja positiivisesta psykologiasta, sekä vahvistaa voimavarasuuntautunutta ja arvostavaa työotetta. Samoin tavoitteena on vahvuuksien, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen tunnistamista, työstämistä ja vahvistamista.

Kohderyhmä

Koulutus on kohdennettu erityisesti henkilöille, joilla on jo kokemusta/koulutusta ratkaisukeskeisestä työotteesta. Soveltuu hyvin jatkokoulutukseksi esim. ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutuksen käyneille. Koulutus soveltuu henkilöille, jotka työskentelevät tällä hetkellä tai joilla on työkokemusta erityislasten, -nuorten ja heidän perheidensä parissa. Koulutus soveltuu hyvin mm. eri alojen terapeuteille, sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville hoitajille ja ohjaajille, varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä muille opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille, jotka toimivat perheiden kanssa.

Kurssille otetaan max. 18 osallistujaa.

Edeltävät opinnot

Suositellaan, että pääsyvaatimuksena koulutukseen on vähintään toisen asteen (esim. ammattiopistotutkinto) sosiaali-, terveys tai kasvatusalan tutkinto. Poikkeustapauksissa voidaan hyväksyä myös muu tutkinto, jos hakijalla on vahva työkokemus alalta, perustiedot ihmisen käyttäytymisestä ja kehityksestä. Suositellaan, että hakijalla on perustiedot ja -opinnot sekä kokemusta ratkaisukeskisestä työotteesta.

Toteutustavat ja sisältöalueet

Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina, joisa lähiopetuspäiviä on yhteensä 8 päivää. Päivät toteutetaan 1–2 päivän jaksoissa noin kuuden viikon välein. Koulutuksen kokonaiskesto on n. 6 kk. Koulutus vastaa laajuudeltaan 15 op:ttä.

Jokaisella lähijaksolla asiantuntija-alustus, työnohjaus, ohjaamisharjoitus, toiminnallisia harjoituksia.

1. lähijakso
– Ratkaisukeskeisyyden ja arvostavan vuorovaikutuksen syventäminen
– Perhe…mikä perhe on?

2. lähijakso
– Positiivisen psykologian syventäminen

3. lähijakso
– Narratiivisuus; perheen tarina

4. lähijakso
– Tunnetaidot; tunnekieli, sanaton viestintä
– Sosiaaliset taidot; itsetuntemus, identiteetin vahvistaminen

5. lähijakso
– Verkostot; yhteistyö viranomaisten kanssa, laki, palvelut
– Kokoavaa toiminnallista harjoittelua

Itsenäinen opiskelu etäjaksoilla sisältää:
– valmennusharjoittelu perheen kanssa (vähintään 5 tapaamista)
– kirjalliset välitehtävät
– vertaisryhmätyöskentely
– valmennusasiakkaan prosessikuvaus

Kouluttajat

Pääkouluttajana toimii ratkaisukeskeinen työnohjaaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja Tarja Seppälä. Pääkouluttaja vastaa koulutusmateriaalista, lähijaksojen koulutuksesta, tehtävien vastaanottamisesta ja kommentoimisesta.

Koulutuksessa vierailevat lisäksi KM, luokan- ja aineenopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, tohtorikoulutettava Anne-Mari Kuusimäki sekä yhteisöpedagogi, taideterapeutti, työnohjaaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja perhevalmentaja Teija Paajanen.

Koulutuksen johtajana toimii psykiatrinen sairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, työnohjaaja Kirsi Saukkola. Koulutuksen johtaja vastaa koulutuksen laadusta.

 

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus 30 op

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus 30 op

Ajankohta

1. lähijakso: 16.–17.1.2019
2. lähijakso: 14.-15.2.2019
3. lähijakso: 2.–3.4.2019
4. lähijakso: 7.–8.5.2019
5. lähijakso: 21.–22.8.2019
6. lähijakso: 3.–4.10.2019

Opetus pidetään aina klo 9-16, opetuspaikka ilmoitetaan koulutukseen ilmoittautuneille.

Hintatiedot

Koulutuksen hinta on 2700 € ja se laskutetaan kahdessä erässä.

Koulutuksen laajuus / kesto

Lähiopetuspäiviä on yhteensä 12 päivää, jotka toteutetaan 2 päivän jaksoissa n. 1 – 2 kuukauden
välein. Koulutus vastaa laajuudeltaan n. 30 op. Koulutuksen kokonaiskesto n. 9 kk. Koulutus
täyttää Neuropsykiatriset valmentajat ry:n jäsenistölleen asettamat neuropsykiatrisen valmentajan
koulutuksen laatukriteerit.

Kohderyhmä

Koulutus soveltuu henkilöille, jotka työskentelevät tällä hetkellä tai joilla on työkokemusta erityislasten, -nuorten ja -aikuisten parissa. Koulutus soveltuu hyvin mm. opettajille, erityisopettajille, eri alojen terapeuteille, sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville hoitajille
ja ohjaajille, mielenterveys- ja päihdetyöntekijöille sekä muille opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille.

Suositellaan, että pääsyvaatimuksena koulutukseen on vähintään toisen asteen sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkinto. Poikkeustapauksissa voidaan hyväksyä myös muu tutkinto, jos hakijalla on vahva työkokemus alalta sekä perustiedot ihmisen käyttäytymisestä ja kehityksestä.

Tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on antaa monipuolista tietoa ja käytännön keinoja ja työkaluja pulmatilanteisiin työskenneltäessä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa. Koulutuksen tavoitteena on perehtyä neuropsykiatrisessa valmennuksessa käytettäviin menetelmiin, joiden avulla asiakas oppii käyttämään omia voimavarojaan ja suuntaamaan toimintansa hyvään tulevaisuuteen. Tavoitteena on saada työntekijän omaan arkiseen
työhön uusia myönteisiä, konkreettisia käytännön työkaluja, joiden avulla voidaan ohjata ja opastaa erityistä tukea tarvitseva henkilö uuden myönteisen elämänpolun rakentamiseen. Neuropsykiatrinen valmentaja toimii myös tukijana asiakkaan tukiverkostoissa.
Koulutuksen saaneet voivat toimia neuropsykiatrisina valmentajina joko yksityisesti tai omassa työtehtävässään sekä alan asiantuntijoina ja tukena työyhteisössään.

Kuvaus

Neuropsykiatrisen valmentajan tehtävänä on toimia valmentajana henkilöille, joilla on toiminnanohjauksen taitojen vaikeuksia tai neuropsykiatrinen oireyhtymä, esim. ADHD/ADD tai Aspergerin oireyhtymä. Valmennusta voidaan käyttää myös mielenterveyskuntoutujien ja päihdekuntoutujien sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavien lasten, nuorten ja aikuisten ohjaamisessa. Neuropsykiatrisen valmennuksen tavoitteena on tukea eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden arjen- ja elämänhallinnan taitojen sekä uusien myönteisten toimintatapojen kehittymistä ja samalla myönteisen elämänpolun rakentumista.

Neuropsykiatrista valmennusta voidaan toteuttaa onnistuneesti ratkaisukeskeisin menetelmin. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa antaa valmentajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun.

Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät auttavat myös työntekijää löytämään työniloa omaan työhönsä.

Sisältö

Koulutuksen keskeiset sisältöalueet

  • Neuropsykiatriset oireyhtymät ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
  • Diagnosointi, hoito, kuntoutus ja lääkitys sekä uusinta tutkimustietoa neuropsykiatrisista sairauksista
  • Toiminnanohjauksen taitojen merkitys koulu- ja työelämässä, perheessä sekä yhteiskunnassa
  • Neuropsykiatrisen kuntoutuksen polut
  • Ratkaisukeskeisen toimintatavan perusteet
  • Positiivisen psykologian perusteet
  • Arvostavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksen menetelmiä ja harjoituksia
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteet
  • Neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen työyhteisössä tai itsenäisenä yrittäjänä
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen asema ja tilanne Suomessa

Lähiopiskelu sisältää:

  • Pääkouluttajan asiantuntija-alustukset; neuropsykiatrisiin oireisiin liittyvää ajankohtaista
    tietoa sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennustyöskentelyn periaatteita
  • vierailevien asiantuntijoiden luennot
  • valmennusharjoittelu
  • workshop-tyyppinen työskentely
  • ratkaisu- ja voimavarakeskeinen asiakastapaus-työnohjaus joka lähijaksolla

Itsenäinen opiskelu etäjaksoilla sisältää:

  • omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS)
  • henkilökohtaiset välitehtävät liittyen lähiopiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
  • perehtyminen alan kirjallisuuteen, 6 – 7 kpl pakollisia kirjoja, kirjojen ennakkolukeminen ja
    referointi ennen vastaavaa lähipäivää
  • vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 5-6 kertaa = 12 h
  • vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
  • oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät)
  • valmennuspäiväkirja
  • kirjareflektio kahdesta kirjasta
  • valmennusasiakkaan prosessikuvaus (päättötyö)

Koulutuksessa käytetään sähköpostityöskentelyä mm. yksilövälitehtävien palauttamisessa ja palautteenannossa, vertaisryhmien työskentelyssä ja vertaistapaamisten muistioiden palauttamisessa, henkilökohtaisessa ja ryhmäkohtaisessa yhteydenpidossa sekä
ajankohtaisessa tiedottamisessa.

Kouluttajat

Koulutuksen johtaja psykiatrian erikoissairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen
valmentaja, työnohjaaja, ADHD -asiantuntija Kirsi Saukkola.

Pääkouluttaja varhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen
työnohjaaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Tarja Seppälä.

Vierailevat asiantuntijat:

  • Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anita Puustjärvi (neuropsykiatria)
  • Vastaava ohjaaja, sh AMK, sosionomi AMK, neuropsykiatrinen valmentaja Niko Wasssekä yksikön johtaja, sosionomi AMK, fysioterapeutti AMK, neuropsykiatrinen valmentaja Samuli Juutilainen (Lastensuojelun ja päihdekuntoutuksen asiantuntijat)
  • Sosionomi AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen
    perhevalmentaja, perhetyöntekijä Jenni Turkia sekä sairaanhoitaja, neuropsykiatrinen coach,
    ratkaisukeskeinen perhevalmentaja Mila Huoman (autismikirjon häiriöt)
  • KM, luokanopettaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, neuropsykiatrinen valmentaja, tohtorikoulutettava Anne-Mari Kuusimäki (positiivinen psykologia)
  • ADD – aikuinen Aleksi Lehtinen (kokemusasiantuntija) + avustaja

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja (30 op)

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja (30 op)

Kuvaus
Aika13.03. – 06.11.2019

1. lähijakso: 13.–14.3.2019
2. lähijakso: 10.–11.4.2019
3. lähijakso 21.–22.5.2019
4. lähijakso: 20.–21.8.2019
5. lähijakso: 1.–2.10.2019
6. lähijakso: 5.–6.11.2019

Päivittäinen työskentelyaika klo 9-16.

PaikkaTurku
KohderyhmäKoulutus soveltuu henkilöille, jotka työskentelevät tällä hetkellä tai joilla on työkokemusta erityislasten, -nuorten ja -aikuisten parissa. Koulutus soveltuu hyvin mm. opettajille, erityisopettajille, eri alojen terapeuteille, sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville hoitajille ja ohjaajille, mielenterveys- ja päihdetyöntekijöille sekä muille opetus-, kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilöille.

Koulutuksen saaneet voivat toimia neuropsykiatrisina valmentajina joko yksityisesti tai omassa työtehtävässään sekä alan asiantuntijoina ja tukena työyhteisössään. Koulutus täyttää Neuropsykiatriset valmentajat ry:n asettamat neuropsykiatrisen valmentajakoulutuksen laatukriteerit.

Tavoite
  • antaa monipuolista tietoa ja käytännön keinoja ja työkaluja pulmatilanteisiin työskenneltäessä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa.
  • perehtyä neuropsykiatrisessa valmennuksessa käytettäviin menetelmiin, joiden avulla asiakas oppii käyttämään omia voimavarojaan ja suuntaamaan toimintansa hyvään tulevaisuuteen.
  • Tavoitteena on saada työntekijän omaan arkiseen työhön uusia myönteisiä, konkreettisia käytännön työkaluja, joiden avulla voidaan ohjata ja opastaa erityistä tukea tarvitseva henkilö uuden myönteisen elämänpolun rakentamiseen. Neuropsykiatrinen valmentaja toimii myös tukijana asiakkaan tukiverkostoissa.
Opintopisteet30 op
SisältöKoulutuksen keskeiset sisältöalueet:

  • Neuropsykiatriset oireyhtymät ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa
  • Diagnosointi, hoito, kuntoutus ja lääkitys sekä uusinta tutkimustietoa neuropsykiatrisista sairauksista
  • Toiminnanohjauksen taitojen merkitys koulu- ja työelämässä, perheessä sekä yhteiskunnassa
  • Neuropsykiatrisen kuntoutuksen polut
  • Ratkaisukeskeisen toimintatavan perusteet
  • Positiivisen psykologian perusteet
  • Arvostavan vuorovaikutuksen perusteet
  • Syventävä tietous autismikirjon häiriöistä
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksen menetelmiä ja harjoituksia
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen erityispiirteet
  • Neuropsykiatrisena valmentajana toimiminen työyhteisössä tai itsenäisenä yrittäjänä
  • Neuropsykiatrisen valmennuksen asema ja tilanne Suomessa

Neuropsykiatrisen valmentajan tehtävänä on toimia valmentajana henkilöille, joilla on toiminnanohjauksen vaikeuksia ja/tai neuropsykiatrinen oireyhtymä, esim. ADHD/ADD tai Aspergerin oireyhtymä. Valmennusta voidaan käyttää myös mielenterveyskuntoutujien ja päihdekuntoutujien sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavien lasten, nuorten ja aikuisten ohjaamisessa. Neuropsykiatrisen valmennuksen tavoitteena on tukea eri-ikäisten ja eri elämänvaiheissa olevien henkilöiden arjen- ja elämänhallinnan taitojen sekä uusien myönteisten
toimintatapojen kehittymistä ja samalla myönteisen elämänpolun rakentumista.

Neuropsykiatrista valmennusta voidaan toteuttaa onnistuneesti ratkaisukeskeisin menetelmin. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa antaa valmentajalle kannustavia, konkreettisia käytännön työkaluja erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, motivointiin, innostamiseen ja ongelmien ratkaisuun.

Ratkaisukeskeisessä lähestymistavassa pyritään ohjaamaan asiakasta ja hänen verkostoaan ongelmakeskeisestä ajattelusta, puheesta ja toiminnasta ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen toimintaan. Syiden ja syyllisten etsimisen sijaan ratkaisukeskeisten menetelmien avulla keskitytään asiakkaan aikaisempiin onnistumisiin, hänen vahvuuksiinsa sekä piilevien voimavarojen käyttöönottoon ja myönteisten tunnekokemusten lisääntymiseen. Ratkaisukeskeiset menetelmät
auttavat myös työntekijää löytämään työniloa omaan työhönsä.

KouluttajatKoulutuksen johtaja psykiatrian erikoissairaanhoitaja, ratkaisukeskeinen
valmentaja, työnohjaaja, ADHD -asiantuntija Kirsi Saukkola.Pääkouluttaja: KM, laaja-alainen erityisopettaja, erityisohjauksen asiantuntija, neuropsykiatrinen valmentaja Suvi Lehto.Vierailevat asiantuntijat

  • Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anita Puustjärvi (neuropsykiatria)
  • Vastaava ohjaaja, sh AMK, sosionomi AMK, neuropsykiatrinen valmentaja, Niko Wass sekä yksikön johtaja, sosionomi AMK, fysioterapeutti AMK, neuropsykiatrinen valmentaja Samuli Juutilainen (nepsy-valmennus lastensuojelussa ja päihdekuntoutuksessa)
  • Perhetyöntekijä, sosionomi AMK, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja, ratkaisukeskeinen perhevalmentaja Jenni Turkia sekä perhetyöntekijä, sairaanhoitaja, neuropsykiatrinen coach, ratkaisukeskeinen perhevalmentaja Mila Huoman (autismikirjon häiriöt)
  • KM, luokanopettaja, ratkaisukeskeinen valmentaja, neuropsykiatrinen valmentaja, tohtorikoulutettava Anne-Mari Kuusimäki (positiivinen psykologia)
  • ADD – aikuinen Aleksi Lehtinen (kokemusasiantuntija) + avustaja

Koulutuksesta sanottua:
– “Ammattitaitoiset ja mukaansatempaavat kouluttajat”
– “Sain todella monipuolista tietoa ja taitoa työhöni”
– “Monipuolinen paketti – käytännön harjoittelua ja tietoa hyvässä suhteessa”

SuoritustapaKoulutuksen rakenne ja toteutus
Lähiopetuspäiviä on yhteensä 12 päivää, jotka toteutetaan 2 päivän jaksoissa n. 1–2 kuukauden välein. Koulutus vastaa laajuudeltaan 30 op. Koulutuksen kokonaiskesto n. 8 kk.Lähiopiskelu sisältää:

  • pääkouluttajan asiantuntija-alustukset; neuropsykiatrisiin oireisiin liittyvää ajankohtaista tietoa sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennustyöskentelyn periaatteita
  • vierailevien asiantuntijoiden luennot
  • valmennusharjoittelu
  • workshop-tyyppinen työskentely
  • ratkaisu- ja voimavarakeskeinen asiakastapaus-työnohjaus joka lähijaksolla

Itsenäinen opiskelu etäjaksoilla sisältää:

  • omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS)
  • henkilökohtaiset välitehtävät liittyen lähiopiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön
  • perehtyminen alan kirjallisuuteen, 6 – 7 kpl pakollisia kirjoja, kirjojen ennakkolukeminen ja referointi ennen vastaavaa lähipäivää
  • vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yht. 5-6 kertaa = 12 h
  • vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät
  • oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät)
  • valmennuspäiväkirja
  • kirjareflektio kahdesta kirjasta
  • valmennusasiakkaan prosessikuvaus (päättötyö)

Koulutuksessa käytetään sähköpostityöskentelyä mm. yksilövälitehtävien palauttamisessa ja palautteenannossa, vertaisryhmien työskentelyssä ja vertaistapaamisten muistioiden palauttamisessa, henkilökohtaisessa ja ryhmäkohtaisessa yhteydenpidossa sekä ajankohtaisessa tiedottamisessa.

Lisätietojakoulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai puh. 02-278 1811
Hinta2720 €
Hinta sisältää laajan kurssimateriaalin, Näe sydämellä – Luo arvostava yhteys lapseen -kirjan sekä kahvituksen.Huom.Mikäli haluat maksaa kurssimaksun kolmessa erässä, valitse ilmoittautumislomakkeella maksutavaksi lasku ja kirjoita lisätietoja-kenttään maksu kolmessa erässä.
Ilmoittautumiset27.02.2019 mennessä

Kasvun Eväät 2 – Kuinka vahvistaa yhteyttä haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa?

Kasvun Eväät 2 – Kuinka vahvistaa yhteyttä haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa?

Kuvaus

Kasvun Eväät -koulutus antaa ajatuksia ja keinoja kuinka toimia lasten kanssa tavallisessa arjessa joka päivä. Koulutus koostuu peruspedagogisista näkökulmista huomioiden lapsen kasvuprosessin erilaisia tarpeita.

Aika30.10.2018

30.10.2018 klo 9-16

PaikkaTurun Aikuiskoulutuskeskus, Kärsämäentie 11 (auditorio), ks. pihakartta tästä.
KohderyhmäKasvun eväät -koulutus soveltuu erilaisissa kasvatus- ja opetustehtävissä oleville työntekijöille, esim. varhaiskasvatuksen henkilöstö, lastentarhanopettajat, varhaiskasvatuksen ja koulunkäynnin ohjaajat, erityisopettajat, perusopetuksen luokanopettajat ja aineenopettajat. Yhteisinä tarpeina heillä ovat uudet tilanteet, jotka saattavat yllättää haasteellisuudellaan.

Kasvun Eväät 2 on jatkoa Kasvun Eväät 1 -koulutukselle, mutta se toimii hyvin myös itsenäisenä kokonaisuutena.

SisältöYhteyden luominen, ylläpitäminen ja vahvistaminen

  • kuinka luottaa lapseen, joka haastaa aikuista
  • tunnetaidot – aikuisen omat taidot ja keinot, miten vahvistaa lapselle toivottua toimintatapaa

Myönteisyyden merkitys – unohtamatta rajauksen reunoja

  • miten onnistumista ylläpidetään sekä vahvistetaan

Aikuisen oma tapa huomata ja kiittää toivottua käyttäytymistä

  • pelisäännöt ja miten niitä valvotaan, vahvistetaan ja hyödynnetään johdonmukaisesti
  • syy – seuraus; valitun toiminnan loppuun asti vieminen – seurauksista huolehtiminen muistaen mitä haluamme tilanteessa lapselle opettaa

Vuorovaikutusharjoitteita

Koulutuksesta sanottua:
“Yksi parhaimmista koulutuksista, joissa olen ollut. Hyvä kouluttaja, joka heittäytyi mahtavalla tavalla, koulutus antoi monipuolisesti ja paljon ideoita/ toimintamalleja omaan työhön.”
“Sain työkaluja haastavan oppilaan kanssa toimimiseen. Käytännön esimerkit ja luennoitsijan eläytyvyys ja humoristinen, inhimillinen ote tärkeitä.”
“Parasta olivat konkreettiset neuvot ja vinkit. Ihanan elävä ja eläytyvä kouluttaja. Loistava puhuja.”

KouluttajatVarhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja työnohjaaja Tarja Seppälä

Lisätietojakoulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai puh. 02 278 1811
koulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146
Hinta95 €
Ilmoittautumiset30.10.2018 mennessä

Kasvun Eväät 2 – Kuinka vahvistaa yhteyttä haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa?

Ilmoittaudu Kasvun Eväät – jatkokoulutukseen

Kuvaus

Kasvun Eväät -koulutus antaa ajatuksia ja keinoja kuinka toimia lasten kanssa tavallisessa arjessa joka päivä. Koulutus koostuu peruspedagogisista näkökulmista huomioiden lapsen kasvuprosessin erilaisia tarpeita.

Aika30.10.2018

30.10.2018 klo 9-16

PaikkaTurku
KohderyhmäKasvun eväät -koulutus soveltuu erilaisissa kasvatus- ja opetustehtävissä oleville työntekijöille, esim. varhaiskasvatuksen henkilöstö, lastentarhanopettajat, varhaiskasvatuksen ja koulunkäynnin ohjaajat, erityisopettajat, perusopetuksen luokanopettajat ja aineenopettajat. Yhteisinä tarpeina heillä ovat uudet tilanteet, jotka saattavat yllättää haasteellisuudellaan.

Kasvun Eväät 2 on jatkoa Kasvun Eväät 1 -koulutukselle, mutta se toimii hyvin myös itsenäisenä kokonaisuutena.

SisältöYhteyden luominen, ylläpitäminen ja vahvistaminen

  • kuinka luottaa lapseen, joka haastaa aikuista
  • tunnetaidot – aikuisen omat taidot ja keinot, miten vahvistaa lapselle toivottua toimintatapaa

Myönteisyyden merkitys – unohtamatta rajauksen reunoja

  • miten onnistumista ylläpidetään sekä vahvistetaan

Aikuisen oma tapa huomata ja kiittää toivottua käyttäytymistä

  • pelisäännöt ja miten niitä valvotaan, vahvistetaan ja hyödynnetään johdonmukaisesti
  • syy – seuraus; valitun toiminnan loppuun asti vieminen – seurauksista huolehtiminen muistaen mitä haluamme tilanteessa lapselle opettaa

Vuorovaikutusharjoitteita

Koulutuksesta sanottua:
“Yksi parhaimmista koulutuksista, joissa olen ollut. Hyvä kouluttaja, joka heittäytyi mahtavalla tavalla, koulutus antoi monipuolisesti ja paljon ideoita/ toimintamalleja omaan työhön.”
“Sain työkaluja haastavan oppilaan kanssa toimimiseen. Käytännön esimerkit ja luennoitsijan eläytyvyys ja humoristinen, inhimillinen ote tärkeitä.”
“Parasta olivat konkreettiset neuvot ja vinkit. Ihanan elävä ja eläytyvä kouluttaja. Loistava puhuja.”

KouluttajatVarhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja työnohjaaja Tarja Seppälä

Lisätietojakoulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai puh. 02 278 1811

koulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146

Hinta95 €
Ilmoittautumiset16.10.2018 mennessä

Kasvun Eväät 1 – Haastavasti käyttäytyvän lapsen kohtaaminen ja ohjaaminen | Turun kesäyliopisto

 

Kuvaus 

Kasvun Eväät -koulutus antaa ajatuksia ja keinoja kuinka toimia lasten kanssa tavallisessa arjessa joka päivä. Koulutus koostuu peruspedagogisista näkökulmista huomioiden lapsen kasvuprosessin erilaisia tarpeita.

Aika05.09.2018

5.9.2018 klo 9-16

PaikkaTurku
KohderyhmäKasvun eväät -koulutus soveltuu erilaisissa kasvatus- ja opetustehtävissä oleville työntekijöille, esim. varhaiskasvatuksen henkilöstö, lastentarhanopettajat, varhaiskasvatuksen ja koulunkäynnin ohjaajat, erityisopettajat, perusopetuksen luokanopettajat ja aineenopettajat. Yhteisinä tarpeina heillä ovat uudet tilanteet, jotka saattavat yllättää haasteellisuudellaan.

Tutustu myös Kasvun Eväät 2 -koulutukseen (30.10.) tästä.

SisältöAikuisen osaamisen vahvistaminen

  • kuinka kohdata ja ohjata lasta, joka haastaa aikuista
  • haastavan käyttäytymisen taustaa, syitä

Positiivisuuden kehä

  • onnistumisen mahdollistaminen
  • arvostavan vuorovaikutuksen K:t – katsekontakti, kuuntelu, kiitos, kosketus, kärsivällisyys ja keveys
  • miten onnistumista pidetään yllä sekä vahvistetaan
  • aikuisen oma tapa huomata ja kiittää toivottua käyttäytymistä

Rakentava rajaaminen ja tunnetyöskentelyn merkitys

  • omien ja lapsen tunteiden ennusmerkkien tunnistaminen, kannatteleminen, sietäminen, käsitteleminen ja säätely
  • kuinka jätetään ei- toivottua huomiotta ja vahvistetaan toivottua toimintaa
  • syy – seuraus; valitun toiminnan loppuun asti vieminen – seurauksista huolehtiminen muistaen mitä haluamme tilanteessa lapselle opettaa

Vuorovaikutusharjoitteita

Koulutuksesta sanottua:
“Yksi parhaimmista koulutuksista, joissa olen ollut. Hyvä kouluttaja, joka heittäytyi mahtavalla tavalla, koulutus antoi monipuolisesti ja paljon ideoita/ toimintamalleja omaan työhön.”
“Sain työkaluja haastavan oppilaan kanssa toimimiseen. Käytännön esimerkit ja luennoitsijan eläytyvyys ja humoristinen, inhimillinen ote tärkeitä.”
“Parasta olivat konkreettiset neuvot ja vinkit. Ihanan elävä ja eläytyvä kouluttaja. Loistava puhuja.”

KouluttajatVarhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja työnohjaaja Tarja Seppälä


Lisätietojakoulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai puh. 02 278 1811
koulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146
Hinta95 €
Ilmoittautumiset22.08.2018 mennessä

Kodin Kuvalehti 8.1.2018 (linkki tarinaan)

Kodin Kuvalehden tarina Nepsy valmennuksesta.

Neuropsykiatrinen valmentaja tukee perheitä, jos lapsella on elämää haittaavia neuropsykiatrisia oireita, esimerkiksi tarkkaavaisuuden häiriöitä. Valmentaja ja perhe etsivät yhdessä keinoja, joilla arki alkaa sujua paremmin.

”Viisaus on heillä, joita asia koskee. Heiltä pitää kysyä.”

Lue artikkeli tästä 

Koulutus: RAPEVA (ratkaisukeskeinen perhevalmentaja) ja ADHD- ja Asperger tietopaketti KOULUTUSTA TURUSSA, LAHDESSA JA KOUVOLASSA, ILMOITTAUDU!

Rapeva valmennuksia nyt kolmella paikkakunnalla, katso ja ilmoittadu!

Turku:
RAPEVA® – RATKAISUKESKEINEN PERHEVALMENTAJA

Lahti:
RAPEVA® – RATKAISUKESKEINEN PERHEVALMENTAJA

Kouvola:
RAPEVA® – RATKAISUKESKEINEN PERHEVALMENTAJA

 

LAHDESSA myösTietopaketti ADHD- ja Asperger-oireista sekä niiden vaikutuksesta arkeen

 

 

KASVUN EVÄÄT – KUINKA VAHVISTAA YHTEYTTÄ HAASTAVASTI KÄYTTÄYTYVÄN LAPSEN KANSSA?

 

Kuvaus
Kasvun Eväät -koulutus antaa ajatuksia ja keinoja kuinka toimia lasten kanssa tavallisessa arjessa joka päivä. Koulutus koostuu peruspedagogisista näkökulmista huomioiden lapsen kasvuprosessin erilaisia tarpeita.
Aika
10.10.2017

10.10.2017 klo 9-16

Paikka
Turku
Sisältö
Yhteyden luominen, yläpitäminen ja vahvistaminen

  • kuinka luottaa lapseen, joka haastaa aikuista
  • tunnetaidot – aikuisen omat taidot ja keinot, miten vahvistaa lapselle toivottua toimintatapaa

Myönteisyyden merkitys – unohtamatta rajauksen reunoja

  • miten onnistumista ylläpidetään sekä vahvistetaan

Aikuisen oma tapa huomata ja kiittää toivottua käyttäytymistä

  • pelisäännöt ja miten niitä valvotaan, vahvistetaan ja hyödynnetään johdonmukaisesti
  • syy – seuraus; valitun toiminnan loppuun asti vieminen – seurauksista huolehtiminen muistaen mitä haluamme tilanteessa lapselle opettaa

Vuorovaikutusharjoitteita (soveltuvat isommallekin joukolle toteutettaviksi).

Koulutuksesta sanottua:
“Yksi parhaimmista koulutuksista, joissa olen ollut. Hyvä kouluttaja, joka heittäytyi mahtavalla tavalla, koulutus antoi monipuolisesti ja paljon ideoita/ toimintamalleja omaan työhön.”
“Sain työkaluja haastavan oppilaan kanssa toimimiseen. Käytännön esimerkit ja luennoitsijan eläytyvyys ja humoristinen, inhimillinen ote tärkeitä.”
“Parasta olivat konkreettiset neuvot ja vinkit. Ihanan elävä ja eläytyvä kouluttaja. Loistava puhuja.”

Kouluttajat
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja ja työnohjaaja Tarja Seppälä

Lisätietoja
koulutussihteeri Helena Risku, helena.risku@turunkesayliopisto.fi tai puh. 02 278 1811

koulutussuunnittelija Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi, puh. 044 720 1146

Hinta
95 €
Ilmoittautumiset
26.09.2017 mennessä