Lastensuojelun ohjaajien täydennyskoulutus

Skaala – Lastensuojelun ohjaajien täydennyskoulutus (30 op): neuropsykiatrisen osaamisen ja valmennuksellisen ohjaamisen erikoistumisopinnot tarjoavat monipuolista tietoa sekä käytännön keinoja ja työkaluja pulmatilanteisiin työskenneltäessä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa. Koulutuksessa lisätään neurokirjon ymmärrystä ja opetellaan valmentavaa, ratkaisukeskeistä toimintamallia osaksi omaa työotetta.

Koulutus antaa valmiuksia ohjata niin neurokirjon henkilöitä (esim. ADHD/ADD, Autismikirjo, Asperger) kuin mielenterveys- ja päihdekuntoutujia sekä muiden puutteellisia toiminnanohjauksen taitoja omaavia lapsia, nuoria ja jälkihuollon nuoria. Koulutus tukee myös yhteisön ilmapiiriä ja toimintakulttuuria luoden yhtenäisiä, arvostavia käytänteitä ohjaamiseen.

Koulutuksen aikataulu

12 koulutuspäivää muodostavat kuusi kaksipäiväistä jaksoa (klo 9-16) seuraavasti:

1. jakso: 19.-20.02.2025 
2. jakso: 01.-02.04.2025 
3. jakso: 05.-06.06.2025 
4. jakso: 19.-20.08.2025 
5. jakso: 08.-09.10.2025 
6. jakso: 25.-26.11.2025

Toteutustapa

Reaaliaikaisen verkko-opetuksen lisäksi itsenäistä työskentelyä:

  • Omien osaamis- ja oppimistavoitteiden määrittely (HEKS) 
  • Henkilökohtaiset välitehtävät liittyen opiskelujaksojen teemoihin ja niiden soveltaminen omaan työhön 
  • Perehtyminen alan kirjallisuuteen, artikkeleihin ja menetelmämateriaaleihin 10 kpl pakollisia kirjoja, kirjojen ennakkolukeminen ja referointi ennen vastaavaa lähipäivää 
  • Vertaisryhmätyöskentely; itsenäisesti toimivat, ohjeistetut vertaisryhmät lähiopiskelujaksojen välillä, yhteensä 6 kertaa = 16 h 
  • Vertaisryhmätyöskentelyyn liittyvät välitehtävät 
  • Oma valmennusasiakas -> jatkuva valmennusharjoittelu (opastetut valmennusharjoittelutehtävät) vähintään 10 valmennuspäiväkirjan otetta harjoittelusta 
  • Tutustumiskäynti (toinen laitosyksikkö, Ohjaamo, työpaja jne.) ja yhteenveto käynnistä 
  • Perehtyminen alan dokumentteihin, podcasteihin, elokuviin ym. 
  • Valmennuspäiväkirja 
  • Kirjareflektio kahdeksasta kirjasta 
  • Päättötyö

Koulutuksessa on käytössä verkko-oppimisalusta.

Koulutuksen keskeiset sisältöalueet

  • Neurokehityksellinen ymmärrys ja niiden erityispiirteet eri ikävaiheissa 
  • Ratkaisukeskeisen, rakentavan vuorovaikutuksen työtavan perusteet 
  • Kriisin purku motivoivan haastattelun ja lyhytterapeuttisin keinoin 
  • Tunne- ja toiminnanohjauksen taitojen merkitys omassa ohjauksessa 
  • Itsemääräämisteoria ja itsenäistymisen tukeminen 
  • Moniammatillinen verkostotyö ja vanhemmuuden tukeminen laitosympäristössä 
  • Päihde- ja mielenterveystyö, traumat osana nuorten arkea 
  • Ratkaisu- ja voimavarakeskeisen valmennuksellisen työotteen menetelmiä ja harjoituksia

Osaamistavoitteet

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:

  • tunnistaa neurokehityksellisiä piirteitä eri ikävaiheissa 
  • käyttää voimavarasuuntautunutta vuorovaikutustapaa ja hyödyntää ratkaisukeskeisiä menetelmiä työssään 
  • purkaa arjessa eteen tulevia kriisitilanteita rakentavasti 
  • osaa tukea toiminnanohjauksen taitojen kehittymistä ja käyttöönottamista
  • tukea nuorta itsenäistymään 
  • auttaa nuorta tunnistamaan omia toimintatapoja ja tuen tarpeitaan 
  • toimia moniammatillisen verkoston jäsenenä ja tuoda oman ammatillisuutensa verkoston vahvuudeksi rakentavalla työotteella 
  • tunnistaa traumojen vaikutuksen nuoren tekemiin valintoihin 
  • tunnistaa addiktoivan toiminnan ja auttaa nuorta löytämään itselleen sopivaa tukea voimavarat huomioiden 
  • tunnistaa verkostossa olevat palvelut, jotka tukevat nuorta mielenterveydellisten asioiden käsittelyssä
  • käyttää valmennuksellisia menetelmiä 
  • hyödyntää menetelmiä myös oman ja työyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseen.

Arviointi

Koulutus arvioidaan arvosanoilla hyväksytty/hylätty.

Hyväksytysti koulutuksen suorittanut on 

  • tehnyt ja palauttanut koulutukseen liittyvät tehtävät
  • lukenut ja katsonut koulutukseen sisältyvät kirjat ja dokumentit
  • osoittanut hallitsevansa valmennuksellisen toimintatavan käytännön näytöillä ja valmennusharjoittelusta saadulla palautteella.

Koulutukselle on määritelty osaamistavoitteet, joiden pohjalta opiskelijan opintosuorituksen arviointi tapahtuu. Opiskelijan suostumuksella hänen suoritustietonsa voidaan tallentaa Oma opintopolun KOSKI-palveluun, joka on Opetushallituksen ylläpitämä tietovaranto. Tällöin koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa myöhemmissä opinnoissa tai työelämässä.